Hvad er et søgeindeks egentlig?

Titlen her burde måske snarere være: hvordan træner vi bedst medarbejderne i søgefærdigheder, så alle kan fremfinde viden effektivt. Det er relativt enkelt at finde uddannelsestilbud der dækker de tekniske aspekter, algoritmer, arkitektur og lignende. Det er rigtig fint hvis du skal bygge en søgemotor og har et udviklingsteam, men hvis du læser denne blog eller er bruger af Responza allerede er det knap så interessant, men hvordan løser vi så problemet; indholdsteamet eller marketingteamet skal forstå og kende det grundlæggende omkring søgning såfremt de skal opnå de bedste resultater og klæde deres kollegaer godt på?


Så hvordan sikrer vi så den viden, dine teams har brug for for at være effektive? Det kræver en tur tilbage til begyndelsen. Før vi havde søgemaskiner, der kørte på computere, havde vi andre måder at søge efter information på. Dit lokale bibliotek og personalet var muligvis dit første skridt - og hvis du ledte efter noget specifikt, konsulterede de muligvis et indeks, sandsynligvis på papirkort. Begrebet indekset er grundlaget for alle moderne søgemaskiner. En anden god måde at tænke på dette, er indekset bag på en bog - det lader dig slå op ved hjælp af bestemte nøgleord eller sætninger (kaldet 'termer' i søgemaskiner), hvor de oplysninger du ønsker at finde i bogen opbevares. Det relativt enkle koncept er essentielt at forklare teamet, og det kan gøres uden brug af lange uddannelsesdage eller software.



En praktisk øvelse - det papirbaserede søgeindeks


En effektiv øvelse for at forstå opbygningen af indekset, og hvad en søgemotor egentlig laver for os er at betragte en tekst, her har vi lånt definitionen af en dør fra Wikipedia:


En dør er en åbning eller en indgang med en dør i en dørkarm med hængsler (evt. med et dørtrin). En dør kan være åben, lukket eller stå på klem. Døre har ofte en låsemekanisme samt et dørgreb. Dørpladen kan være dekoreret og være forsynet med en brevsprække (til post og aviser) og en "dørspion", der lader beboeren se hvem, der er uden for uden selv at blive iagttaget.

Kombinationen af en dør og en dørkarm er en flerledsmekanisme. En dør og en dørkarm (eller anden fæstning) opfylder kun døregenskaben i forening.

En stor dør kaldes ofte for en port, denne er placeret i en portåbning, der kan være uden port(dør).


Hvis vi skulle fremfinde denne tekst ved hjælp af et indeks kan man prøve at bygge et indeks på papir på denne lille tekst - vi kan straks identificere at titlen på dette videnselement er



title: dør

Allerede her har vi faktisk bygget den første simple tilgang til indekset, hvis du ved at det emne du leder efter er en dør vil det være naturligt at starte med at finde artikler (eller bøger) ved hjælpe af en titeloversigt og finde de emner der indeholder dør. Men det er jo ikke altid vi ved hvad emnet præcist hedder, og vi kan derfor prøve at udlede de nøgleord en artikel indeholder, disse bliver til "termer" for søgemotoren.


terms: dør, indgang, port (osv.)

Disse termer kan også være ordstammen eller andre mere avancerede måder at behandle termer, f.eks. synonymer. Det kan være en rigtig god øvelse at gennemføre på ens egen viden, og prøve at få en bedre forståelse af hvordan de forskellige dele af en artikel, indekset og ordene bygges op.


Herfra kan man overveje en diskussion af en anden vigtig del af søgemaskinen - hvordan bygger vi en søgning op, ud fra hvad brugeren skriver. I eksemplet ovenfor kan man bede teamet overveje hvordan man besvarer brugerens spørgsmål, 'Hvad er en lille port', hvordan dette spørgsmål analyseres, orddeling osv. for at overveje hvordan vi kan finde artiklen i indekset, og hvordan vi vurderer om dokumentet er et relevant resultat.


Når du og dit team har prøvet øvelsen af et par gange, bliver det hurtigt klart hvad der egentlig ligger i et indeks (og hvor meget søgemotoren rent faktisk gør for os ift. ordstammer, synonymer, omsætning af søgeord osv) og hvordan man bedre kan undervise ens slutbrugere i anvendelsen af søgning.


/Team Responza

Bag Responza er en flok passionerede kundeservice eksperter, som brænder for at hjælpe omed at optimere din kundeservice. Vi er en del af konsulenthuset Spitze & Co. Vi nørder Knowledge Management til helt nye ekstremer. Hvis du har lyst til at nørde med, kan du deltage i Dansk Knowledge Management forum, eller følge os på LinkedIn